TOPIC

Thursday 12 August 2010

Rahsia Buah Tamar

Bismillah
         Buah tamar sangat sinonim dengan bulan puasa dan nabi kita s.a.w juga menggalakkan umat islam berbuka dengan tamar. Menurut riwayat Ibn majah, nabi bersabda yg bermaksud: 
     
       "Apabila seseorg berbuka puasa, berbukalah dgn tamar. Apabila tiada memperolehinya,  
       berbukalah dgn air kerana air itu pembersih"

       Menurut satu kajian yg dimuatkan dalam International Journal of Food and science Nutrition, buah tamar merupakan makanan yg ideal kerana ia mengandungi pelbagai khasiat yg bermanfaat untuk kesihatan manusia. Ia mengandungi 15 jenis garam dan mineral, kaya dgn vitamin, mempunyai kadar karbohidrat yg tinggi iaitu 44-88%, kadar serat antara 6.4-11.5%, kadar protein antr 2.3-5.6% dan dibina drpd 23 jenis asid amino yg kebanyakannya tidak ditemui dalam buah2an yg lain, kadar lemak antr 0.2-0.5% dan minyak antr 0.2-0.5%. 
Selain itu buah tamar juga mengandungi selenium (sejenis bahan yg diperlukan oleh sistem pertahanan badan yg mamapu mencegah kanser).

       Jesteru itu, sama-samalah kita mengikut sunnah nabi dgn berbuka dgn buah tamar. Ianya bukanlah satu amalan yg kolot ataupun ketinggalan zaman, bahkan ianya memberi manfaat yg besar kepada kesihatan manusia. Sunnah nabi bersesuaian sepanjang zaman kerana ianya datang dari Maha Pencipta yg lebih mengetahui apa yg terbaik untuk hamba-hambanya.

Sumber : Quran Saintifik, Dr.Danial Zainal abidin





No comments:

Post a Comment